HMS
HMS / Miljøfyrtårnbedrift
HMS er viktig for oss i Icedrive. Vi arbeider aktivt for å ivareta et høyt HMS. Vi ønsker i den sammenheng at våre kunder tar aktivt del i arbeidet.
Det er mange spørsmål rundt kjøring på isbaner og vi vil her fortelle litt om vårt HMS arbeid. Vi sitter på mye kunnskap og erfaring med opparbeiding av isveier og aktivitet på isen, så har dere flere spørsmål så er det bare å ta kontakt – kan vi hjelpe andre er det bare en glede.
Miljøfyrtårnbedrift
Vi i Icedrive er stolte over å være miljøfyrtårnsertifisert. Vi arbeider for å redusere fotsporene etter våre aktiviteter. Dette gjelder også våre kunder. Vi håper dere alle hjelper til å:
- Ikke kaste søppel på isen – vær så snill å bruk våre søppelkasser
- Unngå lekkasjer fra bilen – kontakt banemannskapet for oppsamlingsutstyr
- Unngå unødvendig støy – vi setter pris på at alle våre kunder har hele eksosanlegg og ikke lager mer støy enn nødvendig
- Isbanedrift stiller strenge krav til sine leverandører og samarbeidspartnere. Vi etterstreber og oppfordrer til å holde en kilmavennlig profil og foreta innkjøp i tråd med vår innkjøpsrutine. Styringssystem Isbane 05 Innkjøpsrutine
Sikkerhet og opparbeiding av isbanene
Is og hvordan vi opparbeider isbanene
Isbanene på Tisleifjorden har blitt opparbeidet siden 90 – tallet. Vi har lang erfaring med de lokale forholdene, våre prosedyrer for preparering og opparbeiding av isbanene er basert på at vi alltid må spille på lag med isen.
Dybden og strømningene i vannet i Tisleifjorden er kartlagt og dette er viktig for å forstå hvor det eventuelt strømmer varmt vann som arbeider mot oss. Derfor ligger isbanene der dem gjør.
Når isen legger seg om høsten begynner vi å arbeide med isen i den forstand at hele området som skal opparbeides, prepareres. Dette utføres med snøscootere og er en betydelig jobb da isbanene dekker 1930daa. Preparering innebærer at snølag som isolerer sloddes for å sikre at kulden slår ned i isen og at isen vokser jevnt over hele området. Områder hvor vi trenger ekstra tykk is vannes, overvannsområder følges opp for å sikre at vannet fryser, og eventuelle sprekker i isen monitorers. Isen trekker seg sammen når det blir kaldt og det dannes sprekker. Man kan enkelt forklart si at den krymper, det vil derfor alltid være sprekker i en is.
Isen består i hovedsak av to typer – stålis som er rent vann som har frosset til is, og sørpeis som er vannmettet snø som fryser. Tykkelsen av disse og i hvilken grad islagene har frosset i sammen er essensielt for isens bæreevne.
Når isen får en totaltykkelse på ca 35cm kommer NVE på besøk og utfører isradarmålinger hvor alle banene skal opparbeides. Med manuelt isbor kan vi gjøre mange målinger, men en isradar måler istykkelse, kvalitet og om alle lagene i isen er frosset i sammen for hver 10.cm. Dette er en viktig verifikasjon på at isen er av en slik kvalitet vi ønsker før arbeidet med å opparbeide banesegmentene med traktor starter. Isen er historisk av en tykkelse og kvalitet som tillater å starte opparbeiding med traktor første uka i januar.
De forskjellige banene vedlikeholdes med traktorer hvor snøen brøytes med snøfreser og isoverflaten høvles med spesialskjær for å gi ønsket friksjon.
Ved ulykker eller alvorlige hendelser på isbanen skal alle deltagere følge beredskapsplanen.